Sanningen om SMHI och YR.no

Vintertid bryr man sig inte så väldans mycket om att kolla in väderprognoser och sånt, men på sommarn brukar jag försöka hänga med litegrann så man vet när det finns läge för att sola & bada i pinacolada, men de enda jag lärt mig av denna sommar är att meteorologi är kanske det flummigaste som finns.

Hur många gånger har man inte varit in på SMHI och Yr´s sidor i sommar och sett att "WIHIII, det ska vara kanonväder onsdag o fredag den här veckan" och när sedan när onsdagen och fredagen varit där så har det regnat. Efter att ha surfat in på smhi och yr igen så visar det att dom har ändrat sig, från fet-sol till mulet och regn.

Jag har därför nu kommit på hur det funkar att jobba som meteorolog. Varje morgon kl 08.00 samlas samtliga anställda på SMHI och Yr för konferens. Chefen står längst fram vid en karta som visar hela sveriges rikes land, och i sin hand håller han en liten bunke. I bunken ligger en sjuhelvetes massa lappar med alla det olika väder man kan tänka sig. Sol, sol/litet moln, sol/stort moln, moln, regn, snö, bajs och så vidare. Chefen tar en klunk ur sitt kaffe och vänder sig sedan om och pekar på Kiruna. VäderTone, som sitter på första stolen till vänster runt bordet, får idag äran att dra första lappen. Den visade regn. Då var det alltså klart. Kiruna måndagmorgon - Regn. Chefen och hans meteorologer fortsätter sedan i samma visa tills man gått igenom hela sverige. Nästa morgon är det samma sak. Morgonmöte & lottdragning och sedan är allt klirrat och klart.

Inte vet jag, men det känns lite bortkastat att sitta minst tre år i skolbänken på universitetet för att lära sig en sån här sak...


               Bilden från tisdagens morgonmöte.


/B

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hahahaaaa....du är rolig du!!! Men jag tror tamefan att det går till så oxå!! Ha de kusin!!

2010-08-11 @ 14:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0