Spooky

Igår somnade en av våra patienter in efter ganska lång tids sjukdom. Jag och en av undersköterskorna var in efter att anhöriga tagit farväl och bäddade, klädde och gjorde honom fin. Allt var så stillsamt och lugnt. Under bäddningen reflekterade jag över att denna herre hade en speciell doft. Skriver jag att "han luktar gubbe" kanske ni förstår typ. Inte illaluktande, men en speciell, lite frän doft.

Anhöriga hade en säng i samma rum som de vilat i medans de vakat. Denna drog jag ut när allt var klart och ställde längst ner i flygeln i korridoren. Medan jag står där och drar av sängkläder och tvättar sängen med desinfektionssprit kommer doften tillbaka. Liksom som en fläkt som bara fläktade förbi. Som en vindpust när någon bara passerat. Undersköterskan som hjälpte mig kände samma doft, men lika fort som den kom var den borta. Vi tittade på varandra med samma lite förskräckta blick. "Det har hänt förr" säger hon bara varpå vi fortsätter som inget hänt.

Håret hann ställa sig på armarna kan jag säga. Men det var säkert bara ventilationen.

/B


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0