Man kan få magont för mindre

Jag är född med att besitta världens bästa luktsinne. Skulle utan problem kunna nosa mig till det mesta, på gott och på ont.. Paniken från hell spred sig därför i mig när jag för någon dag sedan började känna en unken lukt i det som ska komma att bli Tyras rum. Har känt den till och från ett tag, men efter bortplockandet av golvlister (då vi ska börja renovera) tyckte jag att lukten blev allt mer påtaglig. Huss kände givetvis inte mycket alls.

Som det nötskal jag är så började jag givetvis googla internet runt för att höra historier om folk med liknande problem. Tror ni jag blev lugnad? Svar: NEJ! Överallt skanderade rubrikerna; "FUKTSKADA!!!", "MÖGLADE REGLAR", "BETONGPLATTA PÅ MARK - HUSÄGARENS VÄRSTA MARDRÖM", "VENTILERADE GOLV - 300 000:-". Hej baberiba!

I bakhuvudet hade jag den överlåtelsebesiktning som gjordes för ett år sedan med väldigt låga fuktvärden som resultat och vetskapen om att herr Wikman, som byggde huset 1976, faktiskt var smart nog och lägga fuktspärr under betongplattan, för det var det lååååågt ifrån alla som gjorde!

I afton rev vi upp golvet och tog upp spånplattan under som leder ner till isolering och reglar, och döm om vår lycka då allt där nere är snustorrt. Inte en tillstymmelse till fukt, och allt luktade torrt och fint. Nu blir det istället att installera mer tilluft till våran mekaniska frånluftsventilation, en betyyyydligt mindre kostsam historia!

Ibland tror jag faktiskt att han finns, han däruppe!

/B


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0